Marianne Bergseng blir salgsdirektør på Sommerro

Etter nesten fem år som salgs- og markedssjef på ærverdige Hotel Continental og flere direktørroller, skal Marianne Bergseng sørge for et yrende liv på Petter A. Stordalens prestisjehotell, Sommerro. Hun blir hotellets første salgsdirektør.

Hotellprosjektet, som etter planen skal åpne sommeren 2021, får på plass stadig flere biter i sitt omfangsrike puslespill. Nå er det altså klart at Bergseng (46) blir den første i organisasjonen som skal jobbe med salg. Dermed har hotelldirektør Jarle Moen besatt en av de viktigste rollene.

Og det er langt fra noen tilfeldighet at valget falt på nettopp Bergseng.

– Til denne stillingen måtte vi ha noen som har et nettverk på det internasjonale markedet, som vet å kombinere det med lokale kunder, og ikke minst erfaring fra nyåpning av hotell. På mange måter er det hun som skal sette standarden, og Marianne har blant annet lang erfaring fra Hotel Continental, som er medlem at The Leading Hotels of the World, og flere års erfaring fra Scandic, Hilton og First-kjeden. Hun har med andre ord en faglig tyngde det er vanskelig å matche. Er det noen som kan fylle det huset der, så er det henne, forteller en fornøyd Moen.

Norges første av sitt slag

Midt på Solli plass skal Nordic Hotels & Resorts, LPO arkitekter og den prisbelønte designduoen GrecoDeco blåse nytt liv i en unik del av norsk designhistorie og åpne dørene til Norges første nabolagshotell i bygget til det som var Oslo Lysverker.

Slik blir Sommerro-hotellet i gamle Oslo Lysverker

Potensialet i selve bygningen er med andre ord åpenbar, men det var flere detaljer som trigget Bergseng.

– Solli plass er et av byens mest profilerte knutepunkter, og populært, fordi det alltid er et yrende folkeliv, uansett tid på døgnet og året rundt. Endelig skal den fantastiske bygningen få komme til sin rett igjen og ta en ny rolle i byhistorien. Nå får bydelen det grandiose og varierte samlingspunktet den fortjener, forteller Bergseng.

Vil skape et naturlig samlingssted

Det enestående hotellprosjektet skal driftes av Nordic Hotels & Resorts, mens solide aktører, som Strawberry Brothers, Aspelin Ramm og Høegh Eiendom, er på eiersiden. Bygningen får 252 hotellrom og suiter, flere barer og restauranter, inkludert en sirkelformet takrestaurant over to etasjer, med utsikt over hele byen. Det ærverdige Vestkantbadet skal også pusses opp og stå til disposisjon for både hotellgjester og besøkende.

Som hotellets første salgskontakt skal Bergseng involvere og inkludere alle potensielle kunder, partnere og leverandører som vil bli bedre kjent med huset og alle de unike mulighetene.

– Jeg er ydmyk og stolt over å få følge Sommerro-prosjektet på så nært hold og så tidlig i prosessen. Jeg gleder meg til å være med å sette preg på det som vil bli et av byens mest etterlengtede, attraktive og naturlige samlingssteder for Oslo-borgere og besøkende fra nær og fjern, sier Bergseng, med forventning i stemmen.

Hun begynner i stillingen som salgsdirektør 1. mai.

Fakta

Hotellet heter Sommerro

Eiere av bygget er Strawberry Brothers (40 pst), Aspelin Ramm (40 pst) og Høegh Eiendom (20 pst)

Hotellet skal driftes av Nordic Hotels & Resorts

Stort fokus på helse og trening. Vestkantbadet blir restaurert med basseng og badstuer, det blir flere behandlingsrom og et stort treningssenter for medlemmer.

Frogners første takterrasse med basseng, restaurant og bar

En kulturscene for opptil 700 gjester

Eventsal for opptil 250 personer og flere styrerom

Fire restauranter og tre barer

Co-working-fasiliteter

En tilhørende villa med 15 suiter

236 hotellrom, som består av flere kategorier.

Bygget og interiøret er fra art deco-perioden (1925-1935)

Arkitekter er LPO Arkitekter

Interiørdesignere er GrecoDeco

Foto: Marianne Bergseng, salgsdirektør på Sommero i Oslo. Fotograf: Jens Bredberg.